Vem ska bestämma över skolan?

”Skolan utbildar oss inte bara i våra färdigheter utan också i vilka vi själva är. Jag fick lära mig att jag var en konstig typ, en person som är för mycket och som skulle må bättre av att vara lite mindre.”

Det säger ekonomiprofessorn och inspiratören Micael Dahlen, som intervjuas i porträttet i detta nummer. Jag är så glad att vi fick möjlighet att träffa honom. Det är en person som den svenska skolan borde lyssna på lite mer.

”Är vi snabba att sortera in unga i ett fack, förlorar vi väldigt mycket på vägen”, konstaterar han.

Det här med att tappa eleverna på vägen är också ett skäl till att vi valde Trender & reformer som tema för vårens sista nummer. En viktig del av den problematiken handlar nämligen om svenska skolans bekymmer att hela tiden tillgodose behov som finns utanför skolan, i stället för att sätta eleven först.

Självklart måste skolan ständigt befinna sig i utveckling och hänga med samhället i stort. Men i dag i Sverige är det tyvärr så att skolan alltför ofta blir ett slagträ för politiker och används för att vinna politiska poänger, i stället för att se till elevernas bästa.

När externa beslut tas över huvudet på dem som berörs skapar det naturligtvis en oro och osäkerhet som tar fokus från det som är skolans egentliga uppdrag, att lära. Skolledarna känner att de måste hänga med i det senaste, samtidigt som lärarna ska ta till sig allt det nya och sedan föra det vidare.

Forskaren Johanna Ringarp är inne på samma spår i sin analys. Hon menar att staten har mer kontroll över skolan än vad den hade innan kommunaliseringen för 30 år sedan.  

Men det finns naturligtvis ett liv utanför både valdebatt och reformer. Den här gången fokuserar ”I klassrummet” på boksamtalet – hur du som svensklärare kan skapa en struktur kring litteraturläsning. En annan evig fråga är mötet med föräldrarna. Hur skapar vi föräldramöten som faktiskt gynnar elevernas kunskapsutveckling? Det har Helena Wallberg skapat ett konkret och väldigt roligt stödmaterial för i detta nummer av Pedagogisk snabbguide.

Trevlig läsning!

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant