Lektionsdesign, värdegrund och källkritik

Grundskoletidningen med redaktion hälsar alla tillbaka till ett nytt skolår med många spännande utmaningar!

En av de eviga utmaningarna i skolans vardag är naturligtvis att skapa lektioner som gör att alla elever känner sig engagerade och lär sig så mycket som möjligt. Därför vill jag börja med att påminna er om att inte missa Pedagogisk snabbguide som denna gång har temat lektionsdesign.

Använd den energi du byggt upp under sommaren till lite kollegiala samtal om själva lektionen, och om den design som ligger bakom den där önskelektionen – med snabbguiden som inspiration och stöd.

Det första temat för läsåret är Trygghet & våld. Är skolan en farlig plats? Det är bilden man kan få av statistiken från Arbetsmiljöverket – anmälningarna om hot och våld i grundskolan har ökat kraftigt de senaste åren. Men det finns också siffror som pekar åt andra hållet, till exempel antalet sjukskrivningar på grund av hot och våld. Dessa har tvärtom minskat.

Men skolan är en del av resten av samhället, och oavsett vilken verklighet som ligger bakom anmälningarna är det ett faktum att många vuxna i skolan känner sig osäkra. Det handlar både om att hantera otrygga situationer och att ta emot elevers berättelser om våld och övergrepp.

Det senare är något som kriminologen Nina Rung arbetar mycket med när hon är ute i skolor och föreläser. Hennes budskap är bland annat att man inte behöver vara expert på ämnet för att ta emot berättelser om kränkningar, våld och övergrepp på ett bra sätt. Läs intervjun med henne och hennes konkreta råd.

En skola som har vänt utvecklingen är Ryaskolan i Biskopsgården i Göteborg. En skola som av kvällstidningar utnämndes till Sveriges sämsta, och som ligger i ett område präglat av mycket våld, men där lärarna i dag säger att de inte skulle vilja jobba någon annanstans.

Vi närmar oss val i Sverige. Därför har vi valt att fokusera på källkritik i avdelningen ”I klassrummet”. Det bästa sättet att utrusta elever mot desinformation och falska nyheter är genom gedigna ämneskunskaper, menar filosofiprofessorn Åsa Wikforss. Inspireras av SO-läraren Michael Öhlins undervisning och prova hans lektion på sidorna.

I porträttet har vi denna gång träffat en person som väldigt många av er har en relation till. Komikern som växte upp och har skrivit en episk roman om sin egen släkt. Möt Jonas Gardell.

Trevlig läsning!

Börja prenumerera? Mejla till prenumeration@grundskoletidningen.se

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant