Ett ämne som väcker känslor

Vilken fin respons vi har fått på den nya Grundskoletidningen! Såväl glada prenumeranter som andra personer, både i och utanför skolan, har hört av sig. Fortsätt höra av er, både med ris och ros så att vi kan utveckla den vidare.

Den här gången är temat nationella prov. Ett ämne som väcker mycket känslor och debatt, men framför allt upptar de arbetstid för både lärare och elever.

Det pågår en ständig diskussion kring de nationella provens värde. Enligt Skolverket får många elever i dag för höga betyg i relation till de nationella proven, vilket regeringen vill åtgärda genom att låta dem väga ännu tyngre. Det här har väckt skarp kritik, både från forskare och från fackligt håll, vilket ni kan läsa om här.

Nationalekonomen Anna Sjögren och Anders Jönsson, professor i didaktik, närmar sig skolan från helt olika håll. De är eniga i sin kritik mot de nationella proven, men oeniga om hur problemet ska lösas. Missa inte Anna Grettves intervju med dem.

En fråga som ständigt kommer upp när man pratar nationella prov är om de täcker in alla de förmågor som ska bedömas. Svaret på den frågan är med största sannolikhet nej. Det händer ju mycket mer på lektionerna än det som sedan kan visas med ett prov. Vem kan dessutom inte ha en dålig dag just den dagen då provet ska skrivas?

På Fredrikshovs slotts skola är ambitionerna höga, såväl hos elever som hos lärare och föräldrar. Läs om hur de hanterar stress kring prov och betyg.

Missa inte heller det fina porträttet av Azita Shariati, där hon berättar om sin väg från Iran till VD-posten på Sodexo, ett bolag med 8 000 anställda. Hon pratar om jämställdhet och vikten av kommunikation, och då inte minst när det kommer till skolmaten.

En annan sak ni inte får missa är vår nya avdelning I klassrummet, som i detta nummer framför allt riktar sig till dig som är idrottslärare. Temat är en spännande kombination av jämställdhet, betyg och bollsporter.

Och slutligen – se till att också läsa nummer 2 av Pedagogisk snabbguide, där Helena Wallberg har samlat en mängd praktiska metoder och verktyg för att arbeta med mindset.

Trevlig läsning!

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Oj, är du inte prenumerant?

Den här artikeln kan endast läsas av dig som prenumererar på Grundskoletidningen Pedagogisk snabbguide.

Så här kan du läsa vidare
Logga in eller börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide.
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant