Dra nytta av ny hjärnkunskap!

Vad händernär vi tar beslut som inte är baserade på kunskap? Den frågan ställer Kristina Bähr, skolöverläkaren som också driver den populära Hjärnpodden. Jo då tar vi automatiska beslut, sådana som varken är rationella eller genomtänkta, kanske byggda på fördomar.

Att lära sig mer om hur hjärnan fungerar kan vara ett sätt att motverka detta. Kristina Bähr menar att många problem i skolan skulle kunna underlättas om skolan bara tog till sig kunskap om hur barns hjärnor fungerar (och inte fungerar) i olika åldrar.

En viktig del av detta är arbetsminnet, en funktion i hjärnan som är avgörande för inlärning, men samtidigt är extra känsligt för störningar. Läs mer om detta i intervjun med hjärnforskaren Sissela Nutley.

Men samtidigt innebär de stora framgångarna inom hjärnforskningen också en trend, där både seriösa forskare och mindre seriösa kommersiella aktörer kan vara svåra att skilja åt. För lärare och skolledare, som ska bedriva skolans verksamhet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, är forsknings­nyheter med stort allmänt genomslag extra viktigt att både följa med i och vara kritisk till. Grundforskningen är omfattande och det kommer ständigt nya rön och tips kring hur hjärnan fungerar. Finns det någon direkt väg in i klassrummet eller är det väldigt svårt att omsätta forskningen till lärarens vardag?

Anita Norlund, docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås, ser många problematiska sidor med det stora fokuset på hjärnan i skolan. Läs intervju med henne.

Hédi Frieds berättelse om hur hon våren 1944 deporterades från sin hemstad till Auschwitz tillsammans med sin familj känns extra viktig efter valet och de demonstrationer av högerextrema grupper som genomförts och säkerligen kommer att genomfö­ras även i framtiden. Hédi Fried ger även en viktig påminnelse, både till oss vuxna och framtida röstare, om hur bräcklig demokratin är. Missa inte porträttet med henne.

Trevlig läsning!

Ps. I detta nummer av Pedagogisk Snabbguide har författaren Helena Wallberg fokuserat på temat Allsidig bedömning – passa på att läsa den och träna tillsammans med dina kollegor inför terminsavslutningen!

BÖRJA PRENUMERERA? Mejla till prenumeration@grundskoletidningen.se

Missa inte! Nu finns Grundskoletidningen också på Facebook.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant