Stress, återkoppling och engelska som engagerar

I det här numret av Grundskoletidningen har vi valt att titta på konstruktiva möjligheter och lösningar till skolans stressiga arbetsmiljö i stället för att fokusera på problemet. Även om mycket naturligtvis kan sägas också om det.

Undersökningar visar bland annat att 24 procent av de kvinnliga och 18 procent av de manliga grundskollärarnas sjukskrivningar har orsakats av stress. Det handlar om dålig sömn, ont i kroppen och trötthet. Nästan alla relaterar det här till för mycket jobb. Lärare tar hem arbete efter arbetstid och de har inte tid att förbereda lektioner.

I artikeln Samtal som sparar tid kan du läsa att det ofta handlar om kommunikation – otydlighet i kommunikationen mellan kollegor, men även mellan skola och föräldrar. Det handlar alltså om organisation på skolan och vilka riktlinjer som finns kring de här frågorna från skolledningen. Lösningen kan ibland också vara en sådan enkel sak som vilka frågor man tar upp på ett möte.

Samarbete är ett verktyg som återkommer som en hjälp för skolan för att skapa mindre stress för lärarna. I reportaget från Mediateket på Rosengårdsskolan i Malmö kan vi läsa om hur skolbibliotekarien Elisabet Niskakari samarbetar med lärarna i det pedagogiska arbetet för att göra det både roligare och mindre arbetsdrygt.

Mycket av lösningen ligger alltså hos rektor, men samtidigt är också rektors arbetssituation pressad. Det är något som ofta glöms bort enligt Ulf Leo vid Centrum för skolutveckling, som nu har inlett en studie om just detta.

Men det allra viktigaste i det här numret av Grundskoletidningen är inte stress, utan helt klart 15-åriga Greta Thunbergs kamp för miljön och för att Sverige måste göra sin del av Paris-avtalet. Hon har orubbligt suttit utanför Riksdagshuset och protesterat och kommer fortsätta göra det varje fredag. Fotograferna Mikael M Johansson och Marcus Gustafsson följde hennes vardag varje dag under veckan fram till valet. Det kan du också göra på sidorna.

Missa inte heller vår kära lillasyster Pedagogisk snabbguide, som i det här numret handlar om återkoppling som ger effekt, samt avdelningen I klassrummet, som i det här numret vänder sig speciellt till dig som är lärare i engelska. 

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant