Ämne

TEMA: Relationskompetens

Tydliga regler gör matten mindre läskig

Många elever upplever att de inte är tillräckligt smarta i matematik. För högstadieläraren Camilla Askebäck Diaz är strukturerade lektioner, trygghet och goda relationer de viktigaste redskapen för att få eleverna att våga börja ställa frågor.

Nr 5 2019
TEMA: Relationskompetens

"Ett artisteri som hela tiden måste finslipas”

När han insåg att det inte gick att förändra skolsystemet valde fortbildaren John Steinberg att lägga krutet på det individen faktiskt har makt att påverka – sitt eget beteende.
Grundskoletidningen följde grusvägarna till Sveriges mesta pedagogikförfattare som efter 52 böcker fyller 70 år – och mötte en ensamvarg som präglats starkt av den amerikanska skolans baksidor.

Nr 5 2019

”Digitaliseringen har gjort det enklare”

Genom digitala kartor och geografiska informationssystem är det lätt att hitta på roliga uppgifter som engagerar eleverna. SO-läraren Erik Alexandersson kombinerar gärna exkursioner med Google Earth.

Nr 5 2019

”Det är inte konstigt att det blir så här”

Lärare använder ofta centrala genetikbegrepp i undervisningen – men på olika sätt i olika sammanhang. Dessutom blir relationen mellan begreppen ofta otydlig. Det framgår av Karin Thörnes forskning.

Nr 6 2019
TEMA: Skolutveckling

Täta rektorsbyten kräver mycket stöd

När rektorn slutar stannar skolutvecklingen ofta av. Det här visar en ny granskning från Skolinspektionen. Vi bad projektledaren Ulrika Rosengren berätta om granskningen och hur huvudmännen kan ge rektorerna bättre stöd.

Porträttet

”Läraryrket är en konst”

Utnämningen ”Världens bästa lärare” firar ett hantverk, inte en person. Det tycker vinnaren och bildläraren Andria Zafirakou som vill att kreativiteten ska få större tyngd i skolan.
– Bilden hjälper elever att växa och förstå att de faktiskt kan åstadkomma något som är lika bra som någon annans.

Nr 1 2020
Krönika

Tid, tack!

Jag var rastvakt. Solen sken och det var galet många elever på fotbollsplanen. Allt var frid och fröjd, men jag visste att det skulle bli tjafs. Det blir det alltid när många människor ska samsas på samma yta.

Nr 1 2020
TEMA: Ai och skolan

Smart teknik för effektiv skola

AI beskrivs som den nya elektriciteten. Data som vår tids olja. Regeringsinitiativ ska snabba på utvecklingen och forskningscenter startas för att implementera AI i samhället. Men vad är artificiell intelligens – och vilken plats har det i skolan?

Nr 2 2020
TEMA: Ai och skolan

Elever ser risker med interagerande robotar

Robotar kan vara assistenter till lärare och hjälpa elever öva på ­enkla uppgifter. Men inte hantera känslor, betygsätta skolarbete eller inter­agera med yngre barn. Det menar eleverna som deltog i en undersökning om pedagogiska robotar ledd av Sofia Serholt vid institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet.

Nr 2 2020

”Vi måste möta eleverna där de befinner sig”

Ersätt polariserade klassrumsdebatter om klimat och hållbarhet med organiserade diskussioner där alla elever får komma till tals. Det rådet ger Heléne Nyrén och Alexander Bergquist, lärare i samhällsorienterade ämnen.

Nr 2 2020

Legenden från Lidköping

Hon nådde mål ingen trodde var möjliga och fick media att tappa såväl hakan som skrivvettet. Löpardrottningen Evy Palm har slutat springa. Nu lever hon med minnen från en oslagbar tid, både från banan och jobbet i skolköket.

Nr 2 2020
Krönika

Höga förväntningar

En av mina främsta supporters, min pappa, gick bort i höstas. Pappa var otroligt stolt över mig när jag blev lärare, för att inte tala om när jag blev rektor och grundskolechef. Han var i och för sig stolt över i princip allt jag gjorde. När pappa läste den första krönikan jag skrev för Grundskoletidningen så grät han av stolthet.

Nr 2 2020
Porträttet

"Jag drivs av att ha motstånd"

Själv kallar han sig normalstörd. Särskilt alldaglig är han däremot inte. Filmaktuella Pär Johansson har fyllt 50 och ägnat halva sitt liv åt att förändra samhällsnormer. Catwalk är hans huvudnummer.

Nr 3 2020

"Unga behöver existentiella samtal"

Arbete med skönlitteratur, läsning av lagtexter och textproduktion för autentiska mottagare. Det är några av svenskläraren Semir Susics tips för hur undervisningen i svenska kan kopplas till de globala målen.

Nr 3 2020

Uterummet som befriar

När samvaro i begränsade utrymmen inte känns som det mest optimala sättet att bedriva undervisning på kan det vara dags att flytta lektionen utomhus.
Nr 6 2020

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant